//Gergijev, az örök késő
Valerij Gergijev #moszkvater

Gergijev, az örök késő

A Wiener Staatsoperben másodszor már nem várták meg a kezdéssel a késéseiről elhíresült világhírű karmestert, és előre gondoskodtak helyettesítőről.

Valerij Gergijev #moszkvater
Valerij Gergijev
Fotó:EUROPRESS/Vladimir Vyatkin / Sputnik

Ahhoz már hozzászokott a világ, hogy Vlagyimir Putyin mindig és mindenhol késik. Sokszor nem is keveset. Késett az orosz elnök a pápánál tett látogatásakor, és késve érkezik a csúcstalálkozókra, és az már szinte természetes, hogy a kisebb jelentőségű rendezvényeken akár több órát is várni kell rá. Így van ez általában akkor is, amikor a Valdaj Klubban fellép. Ezt többször megtapasztalhattam személyesen is.

„Putyint azonban mindenki megvárja, míg egy másik világhírű oroszt a napokban Bécsben már nem vártak meg. A világhírű karmesterről Valerij Gergijevről van szó, aki már régóta a nagy koncert termek várva várt vendége”

Gergijev a szentpétervári Mariinszkij Színház igazgatója és művészeti vezetője, a Müncheni Filharmonikusok vezető karmestere, a szentpétervári Fehér Éjszakák Fesztivál művészeti vezetője. A klasszikus zene állócsillaga. Ám rossz szokása, hogy állandóan késik. Sokszor azért, mert vendégszereplései alkalmával két koncert között sokszor elugrik máshová is vezényelni. Hatalmas a munkabírása, így évente átlagosan 200 fellépése van.

A Bolsojban egyszer fél órája vártak már rá, mikor szinte úgy esett be a színházba, és már csak annyi ideje volt, hogy az egyik cipőjét vegye fel. Sebaj, az előadás így is magával ragadó volt. Máskor szintén a Bolsojban vendégszerepelt a Mariinszkij, a Faust volt a műsoron Gergijev vezényletével. A maestro helyett azonban a színház egy másik karmestere ugrott be. A darab nagy sikerrel lement, a nézőknek pedig eszébe sem jutott, hogy nem Gergijev vezényletével. De tavaly Bayreuthban a Tannhäuser főpróbájára is úgy ugrott be valaki, a bemutatón aztán Gergijev brillírozott. Tíz éve Párizsban a Lohengrin ment, és az első előadás 20 perces késéssel kezdődött.

„Ám amikor a második előadás előtt is ez látszott megismétlődni, akkor a világhírű mezzoszoprán Waltraud Meier kijelentette, ha nem kezdenek időben, akkor ő nem énekel. Így aztán Gergijev helyett korunk egyik ünnepelt fiatal dirigense Michael Güttler ugrott be”

Mint ahogy a közelmúltban Bécsben is. A Wiener Staatsoperbe négy előadásra érkezett Valerij Gergijev. Az első kettő le is zajlott rendesen, a harmadik azonban csak 20 perces késéssel kezdődött. A maestro a negyedik alkalommal is késett, a szervezők azonban erre már felkészültek. Az opera hivatalos kommünikéje szerint Gergijev gépe késett, a helyszínen azonban az igazgató a függöny elé lépve a nézők megértését kérve elmondta, hogy másodszor már nem engedhetik meg, hogy a mesterre várjanak, és felkonferálta Michael Güttlert.

A 2200 néző hatalmas tapssal fogadta a bejelentést, Valerij Gergijevnek azonban nem kell aggódnia. Továbbra is tárt karokkal várják a világ minden színházában, így a Wiener Staatsoperben is. Hiszen a maestro késéseit az elmúlt húsz évben már megszokták.

MEGOSZTÁS

1961-ben született külpolitikai újságíró, elemző, publicista. A Demokrata és a Magyar Hang hetilapok külpolitikai szakújságírója, a #moszkvater, a szláv világgal és a posztszovjet térséggel foglalkozó portál alapító főszerkesztője. Előtte 28 éven át a lap megszűnéséig a Magyar Nemzet konzervatív napilap munkatársa, 2000-től 2017-ig a külpolitikai rovat vezetője, majd a lap főmunkatársa. A lap utolsó moszkvai tudósítója. Érdeklődési területe a posztszovjet térség, emellett a globális folyamatok. Rendszeresen publikál külpolitikai folyóiratokban, írásai, interjúi időről időre megjelennek a közép- és kelet-európai sajtóban. A Putyin-rejtély (2000) című könyv szerzője, 2009-től a Valdaj Klub állandó tagja. A Metropolitan Egyetem kommunikáció szakának docense. A Tolsztoj Társaság a Magyar-Orosz Együttműködésért Egyesület elnökségének a tagja.